Kijk uit! Leuke post ;)

Hoe wordt een Mystery Boekenbox gecreëerd?

27-6-2021, door Nine

En dan hebben we het natuurlijk over de nieuwe boxen waar je iedere maand uit kunt kiezen!

Graag neem ik je mee om te laten zien hoe zo’n Boekenbox tot stand komt.

Nieuwe boeken

Allereerst gaan we kijken welke boeken er allemaal uitkomen, aan het begin van het jaar probeer ik al een aantal maanden vooruit te kijken en alvast op te schrijven welke titels me leuk lijken om in een box te stoppen. Soms worden die later weer geschrapt of verplaatst, omdat we een toffere titel hebben gevonden of de release datum is verschoven.

Als we die maanden voorbij zijn, gaan we er weer even voor zitten en kijken we weer een aantal maanden vooruit.
Sebastiaan zoekt altijd tussen alle Engelse titels en ik tussen de Nederlandse. Zo is hij ook meer van de (grim)Dark en High Fantasy en ik juist meer van de Jeugd, Young Adult of Urban Fantasy. Zo vullen we elkaar mooi aan en houden we de boxen ook afwisselend, voor ieder wat wils.
Sinds februari dit jaar hebben we ook een abonnement voor de Mystery box en voor het losse Mystery boek.

Als we voor die maand de boeken eenmaal hebben gekozen, dan mail ik de uitgevers om ze hiervan op de hoogte te stellen.

Hints afbeeldingen

Nadat we de boeken hebben uitgezocht voor die maand, ga ik aan de slag met de hintskaarten voor in de shop. Ik wil altijd graag dat de afbeelding een sfeer uitstraalt of iets laat zien dat bij het boek past, zodat het al een hint op zichzelf is. Dan lees ik me goed in en bedenk drie pakkende hints voor op de afbeelding, onder de titel waar ook het genre gelijk staat.

Het lettertype probeer ik ook altijd aan te passen op het lettertype dat op de cover van het boek is gebruikt, maar het moet natuurlijk ook goed leesbaar zijn.
Als alle aspecten bij elkaar kloppen, hij gekeurd is door onze AnderWereld achterban en wij er blij mee zijn, dan mag hij in de shop.

Van de Nederlandse boxen hebben we sinds januari dit jaar dus ook de optie om de losse Mystery Boeken te bestellen, van de Engelse is dit af en toe, maar meestal zijn de gelimiteerde Engelse boxen heel snel uitverkocht.

Goodies

Als de boxen online staan, dan ga ik aan de slag om de goodies te bedenken. Soms komen er al ideeën in m’n hoofd wanneer ik de hintsafbeeldingen aan het maken ben. Ik kijk naar de covers, lees recensies van de Engelse uitgave van de boeken, die wij in het Nederlands in de box hebben en luister naar de voorkeuren van onze klanten.

Ik probeer altijd een mix van producten in een box te stoppen, waar voornamelijk bruikbare goodies in zitten. Soms ook artwork of mooie sfeervolle items voor in de boekenkast of boekige inrichting.
Als ik denk dat bepaalde, voor mij al bekende, ondernemers wel goed bij deze box zouden passen, schrijf ik ze gelijk aan en laat ik ze meedenken met wat zij graag zouden willen maken, passend bij het boek in de box.

We werken graag samen met voor ons nieuwe, (kleine) Nederlandse ondernemers. Ik vind het altijd een kick om (bijna) iedere maand met een nieuwe ondernemer samen te werken of een goodie te bedenken die we nog niet eerder in een box hebben gehad. Natuurlijk hou ik altijd rekening met de grote favorieten onder onze klanten, maar ik hou ook van uniek en vooral van handgemaakt.

Ook probeer ik altijd contact te leggen met alle auteurs, om zo een gesigneerde bookplate, boekenlegger of brief te bemachtigen voor in de box. Soms (steeds vaker) lukt dat, wat ik altijd ontzettend gaaf vind.

Bestelmaand voorbij

Gedurende de bestelperiode hou ik altijd alle ondernemers op de hoogte, van de hoeveelheid bestellingen, zodat ze goed kunnen inschatten wat ze allemaal nodig hebben om de goodies te kunnen maken. Natuurlijk komen de boxen meerdere malen voorbij op Social Media en in de Boekenpost, om je goed op de hoogte te houden. Soms verklappen we wat inside info over de goodies die erin komen of ik deel wat andere mensen zeggen over de Engelse variant van de boeken. Hierdoor kan je altijd een beetje meer sfeer proeven.

Wanneer de laatste dag voorbij is, bestel ik alle boeken, goodies en check ik of we nog genoeg dozen etc. hebben. In de dagen daarna maak ik de inhoudskaarten, schrijf de namen erop, maak en print ik alle adreslabels en wacht ik tot alles binnen druppelt.

In mijn schrijfblok schrijf ik op wie welke box(en) hebben besteld en of ze er eventueel nog iets anders bij besteld hebben of dat er nog een stapeltje van de laatste Facebook sale bij moet.

Wanneer de boeken worden geleverd, pak ik deze direct in en schrijf ik er even op bij welke box deze hoort. Dit is wel handig nu we 3 boxen in de maand hebben, zo kan ik ze niet door elkaar halen.

Zodra alle goodies ook binnen zijn, begint het inpakken en wat vind ik het dan leuk om alles wat we hebben bedacht om het boek heen bij elkaar te zien. Alsof alle stukjes van een puzzel ineens in elkaar klikken ????.

Dozen vullen met boek en goodies, opvullen zodat alles heel aankomt, inhoudskaart en evt nog een flyer o.i.d. erbij, doos dicht, adres label erop en onze ‘Kijk uit, leuke post!’ sticker erop. Als alles ingepakt is,  kan de auto volgeladen worden en breng ik de boxen naar het PostNL punt en een aantal naar bpost.

Ondanks alles zorgvuldig opschrijven en nalopen maak ik ook echt nog wel eens foutjes, vooral nu het steeds drukker wordt (wat heel fijn is!), deze worden natuurlijk z.s.m. opgelost, zodat iedereen met volle teugen kan gaan genieten.

Unboxingen

Ongeveer een week nadat ik alles verstuurd heb, check ik of écht alles binnen is bij iedereen en geef ik op Social Media groen licht voor de unboxingen, dit vindt ik altijd ontzettend tof, omdat veel klanten hele mooie foto’s maken en soms zelfs filmpjes opnemen met alles uit de box erop.

Eigenlijk is iedereen (op een enkeling af en toe na) altijd heel erg blij met hun box(en) en staan de boeken die we hebben uitgekozen hoog op de verlanglijstjes.

Nadat de blije eigenaren hun unboxingen hebben gedeeld, deel ik een paar dagen laten ook nog onze officiële unboxing, waarin ik ook altijd alle ondernemers tag, zodat iedereen hun ook weer kan vinden. Hierbij mag ik altijd gebruik maken van de prachtige foto’s die onze klanten hebben gemaakt, want die kunnen dat vele malen mooier dan ikzelf!

Na Social Media volgen de unboxingen ook nog in de Boekenpost, voor de mensen die ze gemist hebben of die geen Social Media hebben. Iedereen moet kunnen meegenieten toch?

Het allerleukste vind ik het hele creatieve proces en de reacties/unboxingen van onze klanten ❤️

Meer weten?

Mocht je nog vragen hebben, stuur ons gerust een mailtje of spreek ons aan op Facebook of Instagram!